- Socialmediabedrijf Meta heeft overwogen om gebruikers een vergoeding te bieden voor het gebruik van hun data.
- Het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp verdient miljarden aan gebruikersdata die worden ingezet voor reclamedoeleinden.
- Volgens een econoom zou een vergoeding van 5 dollar per maand per gebruiker redelijk zijn.
- Lees ook: Financiële waakhond in VS verliest rechtszaak tegen Meta: overname VR-app Within mag doorgaan.
Het moederbedrijf van Facebook heeft ooit overwogen om gebruikers van zijn platforms rechtstreeks te betalen voor het verzamelen en gebruiken van hun data, om zo zijn positie als een van de grootste advertentieplatforms ter wereld te behouden.
Uit het dossier van een rechtszaak uit 2020 blijkt dat het bedrijf, dat sinds een aantal jaar Meta heet, op een gegeven moment toegaf “interne voorstellen over het compenseren van gebruikers” te hebben overwogen. Later werden dergelijke plannen echter verworpen.
Een groep adverteerders spande in 2020 een zaak aan tegen Meta wegens vermeend misbruik van de dominantie positie van het socialmediabedrijf op de advertentiemarkt. Meta zou advertentieprijzen kunstmatig hoog houden. De zaak komt deze zomer voor de rechter.